زن وجود ندارد ،رامین یوسفی

ساخت وبلاگ

 ویژگی جنسی که نخستین بار در شکل دست نویس به رویت فرویدرسید و به شدت از سوی او مورد انتقاد قرار گرفت، تلاشی است برای توضیح تفاوت ها و نسبت های بین زن و مرد. از آنجا که این کتاب حاوی ادعاهایی درباره زنان است و ادعا ها شبیه فرمول های هویت یابی جنسی (لاکان) هستند، ژیژک این کتاب را به عنوان نوعی محک به کار می گیرد تا بتواند خطاهای مستتر در برداشت یکسر ضد زن از این فرمول را نشان دهد. در قرائتی که ژیژک از واینینگر به دست می دهد، تفاوت جنسی بر همان پیوندی استوار است که تقابل بین سوژه و ابژه را برقرار می سازد .مردان روح‌های فعال و اصیل( یاسوژه) هستند و زنان مادّه هایی منفعل و فرومایه (یا ابژه). زنان به عنوان مادّه منفعل، تحت فرمان تمایل جنسی یا سکسوالیته هستند ؛در واقع، به گفته واینینگر، "هر چیزی می تواند به لحاظ جنسی زنان را تحت تاثیر قرار دهد و در آنها رخنه کند ".بر این اساس، مقاربت چیزی نیست جز نمونه کاملاً حادی از تجربه ی عمومی که [واژه ای] "زن" را تعریف می کند. بدین ترتیب سکسوالیته ی شخصی یک زن صرفاً موردی از یک غریزه ی کلی و غیر شخصی ، غریزه که بر کل رفتار او حاکم است. او حتی اگر حقیقت را بگوید ، این کار را نه به خاطر حقیقت، بلکه برای تاثیر گذاشتن بر یک جفت احتمالی می کند. از سوی دیگر به عقیده واینینگر ،مرد موجودی است شقه شده بین حس‌های اش و معنویت اش بین سکسوالیته و عشق. این مسئله ای را پیش می کشد، و آن اینکه یک مرد چگونه می تواند رابطه معنوی با زنی برقرار کند که به عنوان موجودی تعریف می شود که معنویت برای او کاملاً بیگانه است؟ پاسخ این معما، از نظر واینینگر، این است که زیبایی معنوی یک زن( که او را بدل به ابژه ی مناسب برای عشق مرد می سازد) در واقع قبل از هر چیز محصولِ آن عشق است.به عبارت دیگر ،عشق مرد، به مثابه یک امر اجرایی عمل می‌کند. مرد آرمانی را به زن نسبت می دهد که او هرگز نمی تواند به آن دست یابد و از این رو وقتی به معنی عشق می ورزد، در واقع به خودش عشق می ورزد. به واقع مرد عاشقِ بخش بهتر خودش، سویه ی آرمانی، سویه ی معنوی خودش است،نه سویه ی جنسیِِ ملوث حس های خودش.مرد ّبا این کار،نه تنها به خود خیانت می کند، چون او می تواند پتانسیل معنوی را در خودش باز شناسد ، بلکه به زن نیز خیانت می کند، چون فعلیت تجربی او را نادیده می‌گیرد ، و او را بدل به موضوع یک آرمان گرایی خیالی می کند.بدین ترتیب،از نظر واینینگر،این گونه است که "عشق یعنی کشتن(مایرس،۱۳۸۹: ۱۱۰-۱۱۱). ♡مایرس، تونی،(۱۳۸۹)،اسلاُوی ژیژک،فتاح محمدی،چاپ دوم،تهران :نشر هزاره ی سوم.

میتراییک،آلفا،شعر...
ما را در سایت میتراییک،آلفا،شعر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 0misorad بازدید : 194 تاريخ : يکشنبه 7 ارديبهشت 1399 ساعت: 5:22